chevron_left

HUBERT DE VOS: “De Belgische Luchtmacht zal in de komende jaren een ingrijpende transformatie ondergaan. Reden genoeg om in Melsbroek een bezoek te brengen aan de 15de Wing, de nieuwe toestellen te bezichtigen en met de verantwoordelijken te praten over de toekomst van de luchtmacht. De NAVO vierde in 2019 haar 70ste verjaardag in een gloednieuw gebouw. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk achter de muren van dat hoofdkwartier? Ontdek het tijdens deze daguitstap.”


Vanuit Zaventem rij je rond 8.00 uur in een comfortabele autocar naar de militaire luchtmachtbasis in Melsbroek. 

 

Als eind jaren 30 van de vorige eeuw blijkt dat de kleine luchthaven in Haren de grote groei in het luchtverkeer niet meer aankan, wordt in Melsbroek gestart met een Belgisch militair reservevliegveld. In 1940 bouwt de Duitse bezetter het reservevliegveld uit tot een groot militair vliegveld, dat na de bevrijding overgenomen wordt door de geallieerde troepen. Na de oorlog verhuist het merendeel van de burgervluchten van Haren naar Melsbroek. Als ook Melsbroek te klein wordt, komt er een nieuwe burgerluchthaven op het grondgebied van het aan de overkant gelegen Zaventem. 


Tijdens het bezoek in Melsbroek ben je te gast bij de 15de Wing, een militaire luchttransporteenheid. 

De Belgische luchtmacht staat voor een grote uitdaging.  Naast de Joint Strike Fighter F-35, worden er ook nieuwe transportvliegtuigen (A400M) aangekocht ter vervanging van de verouderde C-130 toestellen. Hiervoor bouwde defensie de grootste en modernste onderhoudsloods in de omgeving. Daarnaast werd er een vluchtsimulator gebouwd voor de nieuwe A400M én wordt er geïnvesteerd in een nieuwe ‘witte vloot’ voor het vervoer van het personeel.  Wie weet maak je wel kennis met de nieuwe toestellen die ingezet worden voor het uitvoeren van opdrachten voor de VN en de NAVO. Wat houden die opdrachten in? Hoe kan de militaire basis van Melsbroek bijdragen aan het welslagen van die missies? En wat gebeurt er nog op deze luchthaven?


Daarna geeft je reisleider een inleidende lezing op het bezoek aan het NAVO-hoofdkwartier. Aansluitend geniet je van een middagmaal.


Op de plaats van de vroegere Albertkazerne staat nu een futuristisch complex van glas, beton en staal. Het nieuwe NAVO-hoofdkwartier moet de eenheid en de transparantie van het bondgenootschap uitstralen. Acht lange en vier korte kantoorvleugels, die snijden in een centraal atrium, stellen verstrengelde vingers voor: het symbool voor de verbondenheid van de NAVO-lidstaten. Projectleider Militaire Bouwwerken Kolonel SBH Lieven Vanheste (o.v.) leidt je rond in ‘zijn’ gebouw.


Daarna ga je op de koffie bij de Belgische Delegatie van de NAVO waar je doordringt tot de kern van de zaak: wat doet de NAVO vandaag? Aansluitend is er nog een vraag- en antwoordmoment waarop geen enkele vraag uit de weg wordt gegaan. Wat is het verschil tussen NAVO-lidstaten en NAVO-partnerlanden? Wat gebeurt er met het oude gebouw? En hoe zit het met SHAPE? Het antwoord op die - en andere - vragen, krijg je tijdens deze reis.


Rond 16.30 uur zit het bezoek erop. Je rijdt terug naar de luchthaven van Zaventem, waar de reis rond 17.00 uur eindigt.



ZOEK EEN REIS