HUBERT DE VOS: “De Belgische Luchtmacht zal in de komende jaren een ingrijpende transformatie ondergaan. Reden genoeg om in Melsbroek een bezoek te brengen aan de 15de Wing, de nieuwe toestellen te bezichtigen en met de verantwoordelijken te praten over de toekomst van de luchtmacht. De NAVO vierde in 2019 haar 70ste verjaardag in een gloednieuw gebouw. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk achter de muren van dat hoofdkwartier? Ontdek het tijdens deze daguitstap.”
Vanuit Zaventem rij je rond 8.00 uur
in een comfortabele autocar naar de militaire luchtmachtbasis in Melsbroek.
Als eind jaren 30 van de vorige eeuw blijkt dat de kleine
luchthaven in Haren de grote groei in het luchtverkeer niet meer aankan, wordt
in Melsbroek gestart met een Belgisch militair reservevliegveld. In 1940 bouwt
de Duitse bezetter het reservevliegveld uit tot een groot militair vliegveld, dat na de bevrijding overgenomen wordt door de
geallieerde troepen. Na de oorlog verhuist het merendeel van de burgervluchten
van Haren naar Melsbroek. Als ook Melsbroek te klein wordt, komt er een nieuwe
burgerluchthaven op het grondgebied van het aan de overkant gelegen Zaventem.
Tijdens het bezoek in Melsbroek ben je te gast bij de 15de Wing, een
militaire luchttransporteenheid.
De Belgische luchtmacht staat voor een
grote uitdaging. Naast de Joint Strike Fighter F-35, worden er ook nieuwe
transportvliegtuigen (A400M) aangekocht ter vervanging van de verouderde C-130
toestellen. Hiervoor bouwde defensie de grootste en modernste onderhoudsloods
in de omgeving. Daarnaast werd er een vluchtsimulator gebouwd voor de nieuwe
A400M én wordt er geïnvesteerd in een nieuwe ‘witte vloot’ voor het vervoer van
het personeel. Wie weet maak je wel kennis met de nieuwe toestellen die
ingezet worden voor het uitvoeren van opdrachten voor de VN en de NAVO. Wat
houden die opdrachten in? Hoe kan de militaire basis van Melsbroek bijdragen
aan het welslagen van die missies? En wat gebeurt er nog op deze luchthaven?
Daarna geeft je reisleider een inleidende lezing op het bezoek aan het
NAVO-hoofdkwartier. Aansluitend geniet je van een middagmaal.
Op de plaats van de vroegere Albertkazerne staat nu een futuristisch
complex van glas, beton en staal. Het nieuwe NAVO-hoofdkwartier moet de eenheid
en de transparantie van het bondgenootschap uitstralen. Acht lange en vier
korte kantoorvleugels, die snijden in een centraal atrium, stellen
verstrengelde vingers voor: het symbool voor de verbondenheid van de
NAVO-lidstaten. Projectleider Militaire Bouwwerken Kolonel SBH Lieven Vanheste
(o.v.) leidt je rond in ‘zijn’ gebouw.
Daarna ga je op de koffie bij de Belgische Delegatie van de NAVO waar je
doordringt tot de kern van de zaak: wat doet de NAVO vandaag? Aansluitend is er
nog een vraag- en antwoordmoment waarop geen enkele vraag uit de weg wordt
gegaan. Wat is het verschil tussen NAVO-lidstaten en NAVO-partnerlanden? Wat
gebeurt er met het oude gebouw? En hoe zit het met SHAPE? Het antwoord op die -
en andere - vragen, krijg je tijdens deze reis.
Rond 16.30 uur zit het bezoek erop. Je rijdt terug naar de luchthaven
van Zaventem, waar de reis rond 17.00 uur eindigt.