chevron_left

Een kalligrafische cruise

Frans en Mayke Ruijs

In 2018 gingen Frans en Mayke Ruijs mee op een Davidsfonds Cultuurreis. Ze voeren samen met Liesbeth De Strooper de Seine af. Die ervaring zetten ze op een hele mooie manier op papier: met kalligrafie. Hieronder vindt u hun reisverslag. Onderaan de afdeling vindt u de uitgeschreven tekst.


Over de imposante Pont de Normandie (Seine) rijden we het schilderachtige Honfleur binnen, waar in de haven ons schip 'Le Renoir' afgemeerd ligt, en de gasten vorstelijk worden ontvangen.

In het Musée Boudin (voorloper van het impressionisme ) bewonderen we de strand- en zee tableaux: met vlotte penseelstreken 'buiten' geschilderd (voor het eerst mogelijk vanwege de transportabele olieverf in tubes). Boudin en Jongkind stimuleren daar de 18-jarige karikatuur-tekenaar Claude Monet om mee naar buiten te gaan schilderen: met succes! In het museum MuMa in Le Havre hebben we de schilders Man Ray en Max Ernst bewonderd.

We varen tot in de haven van Letrait, van waaruit we 3 abdijen bezoeken :  

1. In Fécamp een Benedictijnerabdij (11de eeuw), tweemaal vernield door de Vikingen. Hier lag de oorsprong van het Frankische Rijk (stichter 'Ralf', de latere Hertog van Normandië). Fécamp ook bekend door de steengroeve van de lichte kalksteen, die verscheept werd naar Engeland, o.a. voor de bouw van de Tower in Londen. In het Hertogenpaleis bewonderen we een prachtige collectie religieuze kunst met polychrome beelden. Na afloop drinken we in de kelder (een stokerij) gezamenlijk een Benedictiner likeurtje.

2. In Jumièges zien we de mooiste abdijruïne (in 654 door St. Philibert gestich), gelegen in een prachtig park met eeuwenoude bomen.

3. In Wandrille bezoek aan Benedictijner abdij met 31 monniken. Zij leven volgens de ‘codus Benedictus’: gehoorzaam, werken, geen persoonlijk bezit, stilte en gebed.

Het Impressionisme , een Frans schildersstijl uit de 19de eeuw brak met de traditionele Académie Royale. Het is de tijd van Haussmanisatie van Parijs (stad>park), de tijd van de Industriële Revolutie. De typische kenmerken van deze stijl zijn: ‘buiten’- i.p.v.’binnen’ –schilderen,  fascinatie voor het licht, thema’s uit het dagelijks leven, vlotte penseelstreek.

Manet,Monet, Renoir, Bazille, maar ook Dégas, Caillebotte, Pisarro, Braquemont, Morisat, Cassat (V.S.) zijn beroemde kunstenaars. In 1867 is de 1ste expositie van de Impressionisten in Parijs (135 werken van 30 artiesten): einde van de Romantiek begin van het Réalisme. In Giverny bezoeken we het Huis en prachtige tuin van Monet (1840-1926) waar hij, gegrepen door de reflectie in het water, de beroemde waterlelies met de Japanse brug schilderde (de Nymphéas in Parijs).

Na het Impressionisme volgt het Post-impressionisme met namen als : Seurat, Cézanne, Gaugain, van Gogh, Picasso; ieder met hun eigen stijl . Het schilderwerk wordt abstracter. ‘La Belle Epoque’, opleving van de Bourgoisie : genieten van het goede leven.

“Kunst maakt gelukkig : eenieder zou in zijn keuken een schilderij moeten hangen.” uit de Brieven van van Gogh.       

Au Revoir Paris!

ZOEK EEN REIS